torsdag, september 29, 2016

Pegasus övningen

Idag påbörjade jag pegasus övningen som Esbjörn la upp tidigare detta år.
Denna övning är lätt att leka med och man kan göra mycket skoj med den. Vända håll på den. ändra benen, ja det mesta. Detta är för att den lilla lådan är där. Jag beslöt mig för att göra den på ett ganska vanligt sätt, och med relistiska drag.
Jag började med att rita upp den lilla "lådan" som är grunden i bilden. Sedan placerade jag ut benen och halsen. "Knäna" och "handlederna" markerade jag med runda ringar för att jag ska veta vart jag ska rita alla former på benen. Det sista jag gjorde var vingarna. Vingar för mig är inte så jätte lätt att rita och jag blir oftast irriterad på alla fjädrar. HAHA!

Jag fortsatte med att ge våran låda sina former. Det är viktigt att tänka på att huvudet ska vara lika "högt" som halsen är bred. Benen markerade jag noga med knä och kotor. Vingarna behöll jag ej helt runda utan gav fjädrarna i vingarna lite mellanrum. Sedan drog jag 3 linjer i vingen som blev bredare mot slutet för att markera vart fjädrarna ska gå.



Jag började med att markera ut alla fjädrar. Som ni ser har jag ej ritat många fjädrar högst upp på vingens "arm". Denna del på fåglar är oftast täckta med små fjädrar, sedan gör jag längre och längre fjädrar på rad 2 och 3. Dessa fjädrar är bara sträck jag ritat i en rundad vinkel.
Efter att båda vingarna var klara så fortsatte jag med att rita ut vart manen och svansen skulle vara. När jag var nöjd med min skiss började jag med lätta skuggor och detaljer. Jag försökte att hålla både man och svans ljusa och inte över detaljerade då jag kommer att göra en grundlig genomgång när pälsen är klar.
Då jag spelar ett häst spel online ,vid namn Star Stable Online, blev jag inspirerad till att rita en skimmel med lite Lipizzaner stuk. Jag började med att skugga ansiktet noggrant och gav det mesta detaljer. Jag ritade ögat mörkt i mitten och lämnade en liten triangel vid ögon locket för ögonfransar.
Jag kommer att färdigställa bilden imorgon och visa er steg för steg igen. 



Inga kommentarer: